Jest nas 10%, więc nie przesadnie dużo i nie jest to przesadna niedogodność w życiu być mańkutem (leworęcznym).
Leworęczność to czasem przygody, są przedmioty dnia codziennego, które mają swoją orientację tylko dla praworęcznych. Próby korzystania z leworęcznych narzędzi zmuszają nas do korzystania w alternatywny sposób… Zgadnij jaka jest różnica w korzystaniu z obieraczki do marchwi, nożyczek? Co spotyka leworęcznych gdy dostaną kubek z nadrukiem…?
Większość (90% z czytelników) nie wie, że duża liczba cienkopisów zapycha się, gdy, pisząc, pchamy, a nie ciągniemy cienkopis po papierze. Dlatego w latach 90 byłem zachwycony, gdy w Londynie dotarłem do sklepu http://www.anythinglefthanded.co.uk/, gdzie mogłem kupić wieczne pióro, które ma stalówkę niezapychająca się papierem… Mimo to musiałem trzymać pióro w sposób taki, by przesuwając rękę w prawo nie zamazywać tego, co napisałem.
Projektantów gadgetów dla leworęcznych urzekła ta oboczność i zaczęli również projektować produkty absurdalne jak korkociągi skręcone w odwrotną stronę lub zegary działające w przeciwnym kierunku. Oczywiście, to jest żart, który niewiele nam usprawnia w życiu.
Śmieszne jest to, że w celu poprawności politycznej wśród udogodnień dla niepełnosprawnych w systemie Microsoft Windows jest opcja zamiany klawiszy myszki lewy na prawy. Jest to o tyle absurdalne, bo i tak obsługujemy myszkę jedną ręką i w ramach ręki możemy się nauczyć co robi, który klawisz.
Oczywiście fizycznie myszka może mieć wycięcie przeznaczone dla jednej lub drugiej ręki, ale chyba nikt nie korzysta z odwróconej klawiatury gdzie przycisk [Enter] znajdowałby się z prawej strony – ale na pewno istnieją w sklepie z gadgetami klawiatury YTREWQ zamiast QWERTY.
Czy odpowiednia strona ma znaczenie w projektowaniu serwisów internetowych?
Leworęczność nie ma większego wpływu na to czy np. menu powinno być z lewej czy z prawej strony.
Natomiast orientacja [lewy-prawy] w projektach graficznych ma duże znaczenie. Nie ma to związku z orientacją półkul a raczej z tym, że czytamy od lewa do prawa.
W krajach, gdzie czyta się od prawa do lewa, serwisy internetowe są zorientowane w drugą stronę.
U nas orientacja jest taka, że czytamy od lewa do prawa. I tradycyjnie z lewej strony serwisu jest Podmiot nadawca (Logo marki), najważniejsze menu jest wzdłuż górnej krawędzi (czasem pionowe, ale to często powoduje komplikacje, bo nie widzimy jego części i mamy utrudniony wybór) od informacji najważniejszych do mniej ważnych.
Statystyki pokazują, że klikalność oraz aktywność oczu jest większa z prawej strony niż z lewej.
W większości serwisów z prawej strony jest strefa odbiorcy (logowanie, rejestracja itp.). Tak samo poniżej treść rozwija się z lewa do prawa od menu pomocniczego, przez treść artykułów do treści powiązanych.
Więc świat projektowania dla Internetu nie jest zupełnie symetryczny. Jeszcze raz pozdrawiam wszystkich leworęcznych i tych, którzy nimi mogą zostać z wyboru…
Pytanie Dla zaawansowanych: Czym się różni duży nóż do mięsa dla leworęcznych i dla praworęcznych?
Jan Gorski