Czym właściwie są kwadratowe obrazki zawierające mnóstwo czarnych i białych z pozoru nieuporządkowanych punktów zwanych modułami?
Rejestracja czasu pracy z wykorzystaniem kodów i iPoda.
Dwadzieścia lat od wynalezienia kody QR możemy spotkać nie tylko na przesyłkach czy listach, gdzie zaszyfrowano ich nadawcę i odbiorcę, ale coraz częściej na innych nośnikach jak bilbordy reklamowe na ulicach, ulotki promocyjne, gazety, książki, rachunki za prąd czy wizytówki. Są załącznikiem do wiadomości e-mail i elementem stron internetowych. To pomost między użytkownikiem a informacją, rozszerzenie naszej codziennej rzeczywistości. Coraz częściej wykorzystywane przez zespoły marketingowe, w najróżniejszy sposób wspierając kampanie promocyjne.
Dlaczego warto korzystać z kodów?
Nie tylko ułatwiają życie każdego dnia, oszczędzając nas czas, są także rewelacyjnym narzędziem promocji, pozwalając w prawie nieograniczony sposób rozszerzyć przekaz marketingowy i nawiązać dwustronną relacje Twojej firmy z odbiorcą.
Jesteśmy świadkami rewolucji mobilnej. Coraz więcej osób korzysta z urządzeń takich jak smartfony czy tablety, mając dostęp do Internetu praktycznie z każdego miejsca. Dzięki kodom odbiorca twojego przekazu nie musi wpisywać długich adresów WWW czy danych kontaktowych, wszystko jest zapisane w kodzie i wystarczy go zeskanować, aby wszystkie zapisane informację znalazły się w urządzeniu.
Wykorzystanie kodów QR w kampanii Walentynkowej.
Co trzeba zrobić aby korzystać z kodów QR?
Do odczytania informacji zakodowanej w QR kodzie potrzebujemy odpowiedniej aplikacji. W urządzeniach z systemem Windows Mobile czy Symbian czytnik kodów jest zintegrowany z systemem operacyjnym i nie musimy instalować żadnej dodatkowej aplikacji. Trochę inaczej wygląda sytuacja w urządzaniach z systemem iOS i Android, gdzie musimy zainstalować dodatkową aplikację. Na rynku dostępnych jest wiele darmowych i płatnych programów, a do ich prawidłowego działania potrzebujemy tylko wbudowanej w urządzenie kamery.
Wszystkie aplikacje są podobne, a ich obsługa jest bardzo prosta. Wystarczy po instalacji uruchomić program, zeskanować interesujący nas kod, aby po chwili odczytać zaszyfrowaną wiadomość.
Kampania piwa Harry wykorzystująca kody QR
Jakie informacje możemy zakodować w QR kodach?
Adres strony WWW (URL): takie kody znajdziemy w gazetach, reklamach czy na opakowaniach produktów. Dzięki nim treść artykułu czy bilbordu możemy uatrakcyjnić o film lub zdjęcia, opisać produkt, przekierować na naszą stronę internetową lub stronę fanowską na portalu społecznościowym, pobrać kupon promocyjny lub aplikację na swoje urządzenia.
Dane kontaktowe:
Dzięki nim w szybki sposób przeniesiemy dane kontaktowe do telefonu bez ryzyka wpisania błędnych danych, co pozwala na sprawniejszą komunikację i uchroni nas od utraty ważnego kontaktu.
E-mail:
Kod może zawierać adres e-mail jak i całą wiadomość e-mail. Wystarczy zeskanować kod, aby wziąć udział w konkursie lub zadać pytanie o produkcie.
SMS:
Podobne zastosowanie ma kod QR z SMS. Zamiast ręcznie wysyłać wiadomość, wystarczy zeskanować kod i zatwierdzić jej wysłanie jednym przyciskiem.
Pozycja geograficzna:
W kodach QR możemy zapisywać dane geolokalizacyjne. Jedno kliknięcie wystarczy, aby zobaczyć mapę z oznaczoną konkretną lokalizacją np. z adresem firmy, hotelu czy atrakcji dla turystów.
Zwykły tekst:
Ilość zakodowanego tekstu ograniczona jest tylko wielkością pola kodu. W taki sposób możemy zakodować bilet wstępu, numer identyfikacyjny czy krótki wiersz bez potrzeby łączenia się z Internetem.
Numer telefonu:
Jeśli czytnik kodów obsługuję akcję automatycznego wybierania numeru, wystarczy zeskanować kod, aby od razu połączyć się np. z działem obsługi, informacją handlową czy siedzibą firmy.
Wydarzenie:
Możemy automatycznie dodać do kalendarza konkretne wydarzenie. Kod zawiera nazwę imprezy, datę i godzinę, a także inne niezbędne informacje.
Dane sieci Wi-Fi:
W kodzie QR możemy zapisać dane niezbędne do zalogowania do sieci Wi-Fi. Rozwiązanie idealnie sprawdzi się w kawiarniach, restauracjach czy bibliotekach.
Dziś i jutro.
QR Kody ciągle zdobywają popularność. Są wykorzystywane w kampaniach reklamowych, pomagają w promocji czy działaniach PR, ułatwiają wymianę kontaktów, pomagają przy rezerwacji biletów kolejowych czy odprawie na lotnisku. Możemy je umieścić na wizytówce aby ułatwić naszemu partnerowi kontakt z nami. Potencjalnemu klientowi udostępnimy informację o właściwościach naszego produktu czy w prosty sposób umożliwimy podzielenie się opinią o naszym produkcie. Zastosowań jest wiele, a każdego dnia jesteśmy zaskakiwania nowymi pomysłami na wykorzystanie kodów QR w w relacjach producenta z konsumentem.