Zagraj. Kilka słów o grywalizacji.

Podstawowym zadaniem grywalizacji jest wywołanie pozytywnych emocji, jakie płyną z wyznaczania celów, współpracy czy rywalizacji międzyludzkiej.

Czym jest grywalizacja?

Grywalizacja, słowo które coraz częściej pojawia się na ustach ludzi odpowiedzialnych za planowanie działań marketingowych.  Zaproponowana przez Pawła Tkaczyka nazwa, pochodzi od angielskiego słowa Gamification.  Czym właściwie jest grywalizacja?  Najprościej mówiąc jest to dodanie elementu frajdy to czynności, które do tej pory frajdy nie sprawiały. Jest to wykorzystanie mechaniki gier do kształtowania zachowań ludzi w sytuacjach nie będących bezpośrednio grami.

Podstawowym zadaniem grywalizacji jest wywołanie pozytywnych emocji, jakie płyną z wyznaczania celów, współpracy czy rywalizacji międzyludzkiej. Głównym celem jest wciągnięcie odbiorcy przekazu w rywalizację, nie tylko między autorem projektu, ale także między innymi uczestnikami. Odbiorca wybiera pewną strategię i w zależności od strategii innych otrzymuje wypłatę w jednostkach użyteczności. Jednostki reprezentują różne wartości, pieniądze, nagrody, pozycje społeczną, emocje czy też cokolwiek innego, co stanowi wartość dla uczestnika.

Etapy realizacji projektu grywalizacji

  1. Wyznaczenie celów jakie ma realizować projekt
  2. Określenie zachowań jakie ma wywołać projekt w grupie docelowej
  3. Opisanie profili uczestników projektu – graczy
  4. Ustalenie zasad gry I opracowanie zachowań graczy
  5. Dobra zabawa
  6. Wybór i wykorzystanie odpowiednich narzędzi

Zadaniem grywalizacji w działaniach marketingowych jest przekazanie uczestnikom gry idei jakie reprezentuje marka, a także budowanie silnych relacji między nadawcą przekazu a uczestnikami. Bawiąc się i angażując odbiorca identyfikuje przyjemność jaka wynika z uczestnictwa z marką która jest nadawcą przekazu.

Wyobraźmy sobie aplikację w telefonie, która codziennie rano nas budzi i zachęca do nie wciskania przycisku „drzemka”. Jeśli uda nam się od razu wstać czeka na nas nagroda w pobliskiej kawiarni, dostaniemy kawę z 30% rabatem.

early-bird-iphone-starbucks

Taki pomysł realizuje aplikacja Earlybird, stworzona przez Sturbacksa. Jest to połączenie budzika, geolokalizacji oraz, co najważniejsze w grywalizacji, dobrej zabawy. Przed zaśnięciem nastawiamy budzik na odpowiednią godzinę.  Następnego dnia, jeśli od razu uda nam się wstać, to w ciągu 45 minut możemy odebrać tańszą kawę. Jeśli nie wstaniemy, nie skorzystamy z promocji, a na naszej ścianie na Facebook pojawi się wiadomość że jesteśmy leniami i najprawdopodobniej spóźnimy się do pracy. Skutkiem będzie nie tylko wstyd, ale także sprowokowanie znajomych do bombardowania nas telefonami i SMSami, którzy zrobią wszystko abyśmy nie zaspali. Im więcej razy uda nam się wstać od razu po sygnale budzika, tym lepsze warunki zakupu kawy na nas czekają. Jeśli wytrwamy w postanowieniu punktualnego wstawania dostaniemy napój gratis.

Mechanizmy służące zaangażowaniu uczestników:

  • Kolekcjonowanie  – Element, który przedstawiamy jako część kolekcji ma większą wartość dla odbiorcy.
  • Rankingi – Tabele wyników pozwalają skonfrontować swoje wyniki z wynikami innych uczestników i porównać swoje umiejętności.
  • Cele – Jest to ustalenie zasad i wyznaczenie drogi gracza przez grę.
  • Poziomy – Jest to zdobywanie umiejętności. Kolejne poziomy to dodatkowe możliwości, czy dostęp do zaawansowanych funkcji.
  • Postęp – Sygnalizuje graczowi, jak wiele wysiłku trzeba jeszcze włożyć w osiągnięcie kolejnego celu.
  • Wyzwania – Jest to kolejna forma realizacji celów w grze. Wyzwania pozwalaj uczestnikowi zmierzyć się z własnymi umiejętnościami.
  • Nagrody I punkty – Zdobycie nagrody czy punktów motywuje do uczestnictwa w grze i daje możliwość porównania swoich wyników z innymi uczestnikami.

Innym przykładem jest aplikacja Forsquer, która wykorzystuje model grywalizacji do budowania bazy interesujących miejsc. Użytkownicy oceniają miejsca w których są, dodają opinię i zdjęcia, im częściej to robią, zdobywają odznaki, które podnoszą ich reputację. Dzięki temu inni użytkownicy mogą dowiedzieć się o polecanych miejscach, przeczytać opinie i przejrzeć galerię zdjęć.

Media społecznościowe takie jak Facebook czy Twitter to także grywalizacja. Zdobywanie przyjaciół czy ilość “lubię to” pod naszym postem to symbol popularności. Prawie połowa młodych Amerykanów deklaruje, że sprawdza Facebooka zaraz po przebudzeniu, a duża ich część, korzystając z urządzeń mobilnych jeszcze przed wyjściem z łóżka. Dla młodego pokolenie gry czy media społecznościowe to istotna cześć życia, rywalizują między sobą w ilości znajomych, galerii czy atrakcyjności publikowanych treści. Popularny i udostępniany w nieskończoność post jest wyznacznikiem pozycji w grupie znajomych. Podobnie jest z Facebook-owymi aplikacjami, które angażują do zabawy duże grupy użytkowników serwisu.

chronoczy_2

Stworzona przez PLUM dla firmy Boiron, aplikacja „Chroń Oczy”, to połączenie grywalizacji z ideą ochrony wzroku. Gracz ma za zadanie odgadnąć co znajduje się na rozmytym zdjęciu. Jest kilka poziomów rozmycia I zależnie od tego w którym momęcie gry odganie ukryty obraz dostaje odpowiednią odznakę. Gracz może dostać odznakę sokoła, jeśli odgadnie najtrudniejszy wariant zdjęcia, za najłatwiejszy wariant dostaje odnzakę gołębia. Jego wynik publikowany jest na ścianie, jego znajomi także mogą sprubować odgadnąć co znajduje się na zdjęciu I porownać wyniki z innymi uczestnikami gry.

W coraz szybciej zmieniającym się świecie, gdzie standardowe kanały promocji już się nie sprawdzają, wykorzystanie grywalizacji w działaniach marketingowych może przynieść ogromne korzyści przedsiębiorstwu i marce. Dzięki dobrze zaplanowanej strategii i dobremu pomysłowi możemy na długi czas zdobyć lojalnego konsumenta dla naszej marki I produktów.

Plum – Web Solutions
Plum – Web Solutions
Rozumiemy potrzeby - realizujemy skuteczne rozwiązania. Każde rozwiązanie stworzone przez Plum opiera się na badaniach ekosystemu klienta - poszczególne elementy odpowiadają na konkretne zapotrzebowania, wszystkie razem wiążą się w organiczną całość.
Skontaktuj się z nami

Nie jesteśmy w tej chwili dostępni ale możesz wysłać nam informacje. Odezwiemy się do Ciebie.