Zagraj. Kilka słów o grywalizacji.

Podstawowym zadaniem grywalizacji jest wywołanie pozytywnych emocji, jakie płyną z wyznaczania celów, współpracy czy rywalizacji międzyludzkiej.

Czym jest grywalizacja?

Grywalizacja, słowo, które coraz częściej pojawia się na ustach ludzi odpowiedzialnych za planowanie działań marketingowych. Zaproponowana przez Pawła Tkaczyka nazwa pochodzi od angielskiego słowa Gamification. Czym właściwie jest grywalizacja?  Najprościej mówiąc, jest to dodanie elementu frajdy do czynności, które do tej pory frajdy nie sprawiały. Jest to wykorzystanie mechaniki gier do kształtowania zachowań ludzi w sytuacjach niebędących bezpośrednio grami.

Podstawowym zadaniem grywalizacji jest wywołanie pozytywnych emocji, jakie płyną z wyznaczania celów, współpracy czy rywalizacji międzyludzkiej. Głównym celem jest wciągnięcie odbiorcy przekazu w rywalizację, nie tylko między autorem projektu, ale także między innymi uczestnikami. Odbiorca wybiera pewną strategię i w zależności od strategii innych otrzymuje wypłatę w jednostkach użyteczności. Jednostki reprezentują różne wartości, pieniądze, nagrody, pozycje społeczną, emocje czy też cokolwiek innego, co stanowi wartość dla uczestnika.

Etapy realizacji projektu grywalizacji

  1. Wyznaczenie celów jakie ma realizować projekt.
  2. Określenie zachowań, jakie ma wywołać projekt w grupie docelowej.
  3. Opisanie profili uczestników projektu – graczy.
  4. Ustalenie zasad gry i opracowanie zachowań graczy.
  5. Dobra zabawa.
  6. Wybór i wykorzystanie odpowiednich narzędzi.

Zadaniem grywalizacji w działaniach marketingowych jest przekazanie uczestnikom gry idei, jakie reprezentuje marka, a także budowanie silnych relacji między nadawcą przekazu a uczestnikami. Bawiąc się i angażując, odbiorca identyfikuje przyjemność, jaka wynika z uczestnictwa z marką, która jest nadawcą przekazu.

Wyobraźmy sobie aplikację w telefonie, która codziennie rano nas budzi i zachęca do niewciskania przycisku „drzemka”. Jeśli uda nam się od razu wstać, czeka na nas nagroda w pobliskiej kawiarni – dostaniemy kawę z 30% rabatem.

early-bird-iphone-starbucks

Taki pomysł realizuje aplikacja Earlybird, stworzona przez Starbucksa. Jest to połączenie budzika, geolokalizacji oraz – co najważniejsze w grywalizacji – dobrej zabawy. Przed zaśnięciem nastawiamy budzik na odpowiednią godzinę.  Następnego dnia, jeśli od razu uda nam się wstać, to w ciągu 45 minut możemy odebrać tańszą kawę. Jeśli nie wstaniemy, nie skorzystamy z promocji, a na naszej ścianie na Facebooku pojawi się wiadomość, że jesteśmy leniami i najprawdopodobniej spóźnimy się do pracy. Skutkiem będzie nie tylko wstyd, ale także sprowokowanie znajomych do bombardowania nas telefonami i SMSami, abyśmy nie zaspali. Im więcej razy uda nam się wstać od razu po sygnale budzika, tym lepsze warunki zakupu kawy na nas czekają. Jeśli wytrwamy w postanowieniu punktualnego wstawania, dostaniemy napój gratis.

Mechanizmy służące zaangażowaniu uczestników:

  • Kolekcjonowanie – Element, który przedstawiamy jako część kolekcji, ma większą wartość dla odbiorcy.
  • Rankingi – Tabele wyników pozwalają skonfrontować swoje wyniki z wynikami innych uczestników i porównać swoje umiejętności.
  • Cele – Jest to ustalenie zasad i wyznaczenie drogi gracza przez grę.
  • Poziomy – Jest to zdobywanie umiejętności. Kolejne poziomy to dodatkowe możliwości, czy dostęp do zaawansowanych funkcji.
  • Postęp – Sygnalizuje graczowi, jak wiele wysiłku trzeba jeszcze włożyć w osiągnięcie kolejnego celu.
  • Wyzwania – Jest to kolejna forma realizacji celów w grze. Wyzwania pozwalają uczestnikowi zmierzyć się z własnymi umiejętnościami.
  • Nagrody I punkty – Zdobycie nagrody czy punktów motywuje do uczestnictwa w grze i daje możliwość porównania swoich wyników z innymi uczestnikami.

Innym przykładem jest aplikacja Forsquare, która wykorzystuje model grywalizacji do budowania bazy interesujących miejsc. Użytkownicy oceniają miejsca, w których są, dodają opinię i zdjęcia, im częściej to robią, tym więcej zdobywają odznak, które podnoszą ich reputację. Dzięki temu inni użytkownicy mogą dowiedzieć się o polecanych miejscach, przeczytać opinie i przejrzeć galerię zdjęć.

Media społecznościowe takie jak Facebook czy Twitter to także grywalizacja. Zdobywanie przyjaciół czy ilość “lubię to” pod naszym postem to symbol popularności. Prawie połowa młodych Amerykanów deklaruje, że sprawdza Facebooka zaraz po przebudzeniu, a duża ich część korzysta z urządzeń mobilnych jeszcze przed wyjściem z łóżka. Dla młodego pokolenie gry czy media społecznościowe to istotna cześć życia, rywalizują między sobą w ilości znajomych, galerii czy atrakcyjności publikowanych treści. Popularny i udostępniany w nieskończoność post jest wyznacznikiem pozycji w grupie znajomych. Podobnie jest z Facebookowymi aplikacjami, które angażują do zabawy duże grupy użytkowników serwisu.

chronoczy_2

Stworzona przez PLUM dla firmy Boiron, aplikacja „Chroń Oczy” to połączenie grywalizacji z ideą ochrony wzroku. Gracz ma za zadanie odgadnąć, co znajduje się na rozmytym zdjęciu. Jest kilka poziomów rozmycia i zależnie od tego, w którym momęcie gry użytkownik odgadnie ukryty obraz, dostaje odpowiednią odznakę. Gracz może dostać odznakę sokoła, jeśli odgadnie najtrudniejszy wariant zdjęcia, za najłatwiejszy wariant dostaje odnzakę gołębia. Jego wynik publikowany jest na ścianie, jego znajomi także mogą spróbować odgadnąć, co znajduje się na zdjęciu i porównać wyniki z innymi uczestnikami gry.

W coraz szybciej zmieniającym się świecie, gdzie standardowe kanały promocji już się nie sprawdzają, wykorzystanie grywalizacji w działaniach marketingowych może przynieść ogromne korzyści przedsiębiorstwu i marce. Dzięki dobrze zaplanowanej strategii i dobremu pomysłowi możemy na długi czas zdobyć lojalnego konsumenta dla naszej marki i produktów.

Plum – Web Solutions
Plum – Web Solutions
Rozumiemy potrzeby - realizujemy skuteczne rozwiązania. Każde rozwiązanie stworzone przez Plum opiera się na badaniach ekosystemu klienta - poszczególne elementy odpowiadają na konkretne zapotrzebowania, wszystkie razem wiążą się w organiczną całość.
Skontaktuj się z nami

Nie jesteśmy w tej chwili dostępni ale możesz wysłać nam informacje. Odezwiemy się do Ciebie.