Jak założyć sklep internetowy?

Jeśli jesteś już przedsiębiorcą i korzystasz z tradycyjnych kanałów sprzedaży lub masz pomysł na biznes on-line i chcesz założyć sklep internetowy masz do wybory kilka możliwości.

Polski e-commerce.

Polacy coraz częściej wybierają zakupy w Internecie, rezygnując z tradycyjnych sklepów. Zakupy przez  Internet są tańsze, oszczędzają nie tylko nasze pieniądze, ale także  czas, mamy natychmiastowy dostęp do opinii innych użytkowników o szukanym produkcie i sami tą opinię po zakupie możemy wystawić.

Wg badań przeprowadzonych przez PayU, Polacy najczęściej kupują w Internecie gry, elektronikę, książki oraz film i muzykę. To około 50 % całej sprzedaży tych towarów na rynku. Mniejszym zainteresowaniem cieszy się odzież, sprzęt RTV i AGD oraz telefony komórkowe. W tradycyjny sposób nadal kupujemy: żywność, artykuły ogrodnicze oraz meble.

bc1a
Sklep BlackCaviar

Wiele osób ma wątpliwości co do uczciwości sprzedawców i bezpieczeństwa transakcji internetowych. Jednak z roku na rok nasze zaufanie do zakupów on-linę rośnie. Najczęściej wybieraną formą zapłaty za zakupiony towar są płatności elektroniczne oraz przelewy internetowe. Rzadziej wybieramy pobranie czy płatność za towar w fizycznym sklepie sprzedawcy.

Twoja firma i twój sklep internetowy

Jeśli jesteś już przedsiębiorcą i korzystasz z tradycyjnych kanałów sprzedaży lub masz pomysł na biznes on-line i chcesz założyć sklep internetowy masz do wybory kilka możliwości.

Sklep jako usługa (model SaaS) – mała elastyczność

Sklep jako usługa to narzędzie gdzie aplikacja sklepu jest przechowywana i udostępniana przez producenta użytkownikom. Eliminuje to potrzebę instalacji i uruchamiania sklepu. Model SaaS przerzuca obowiązki aktualizacji oprogramowania czy pomocy technicznej na dostawcę usługi. W efekcie oddajemy kontrolę nad oprogramowaniem dostawcy i obowiązek zapewnienia jego ciągłości działania.

Istotą biznesową takiego rozwiązania jest to, że użytkownik kupuje działające rozwiązanie o określonej funkcjonalności bez konieczności wchodzenia w zagadnienia związane z infrastrukturą informatyczną oraz zapleczem technicznym za cenę miesięcznego lub rocznego abonamentu.

Najczęściej umowa z operatorem zawierana jest na zasadach licencji, przez co nie mamy praw autorskich do sklepu i w przypadku kiedy operator wycofa się z rynku tracimy cały sklep. Takie rozwiązanie daje nam możliwość konfiguracji sklepu w ograniczonym zakresie, bez możliwości wprowadzania gruntownych w zmian w aplikacji, bardzo często jesteśmy skazani na z góry określoną linie rozwoju. Wielu dostawców daje możliwość wyboru z szablonu lub stworzenia indywidualnej szaty graficznej za dodatkową opłatą.

Rozwiązania dedykowane – pełna elastyczność i możliwość dostosowania

Rozwiązania dedykowane można podzielić na dwie ścieżki.

Jedną z nich jest tworzenie aplikacji sklepowej od początku, to znaczy stworzonej od podstaw przez zespół projektowy według z góry określonych parametrów. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy mieć sklep „szyty na miarę” spełniający całkowicie nasze wymagania biznesowe i jesteśmy jego stuprocentowym właścicielem.

Drugą ścieżką rozwiązania dedykowanego jest skorzystanie z gotowego oprogramowania. Na rynku dostępne są systemy płatne oraz dystrybuowane na wolnej licencji (Open Source). Takie rozwiązanie nie zawsze w bezpłatnej opcji jest zgodne z naszym modelem biznesowym, jednak jest dużo tańsze od budowania sklepu od samego początku oraz skraca czas samej produkcji. Korzystając z wolnego oprogramowania zespół projektowy nie zaczyna od zera tylko rozbudowuje, zgodnie z wymagania klienta, istniejący już szkielet programu. Nie wiążemy się dzięki temu z jedną firmą, która „zna kod” i w przyszłości możemy zlecić rozbudowę innemu zespołowi.

Co wybrać?

Oba modele (usługa i rozwiązanie dedykowane) mają swoje dobre strony. Sklep jako usługa jest opcją najtańszą z opisanych, jeśli jednak zależy nam na niezależności i pełnej kontroli nad przyszłą funkcjonalnością sklepu nie jest to wybór właściwy.

Rozwiązania dedykowane dają nam pełną kontrolę nad tym co zamawiamy i czego oczekujemy od aplikacji. Kiedy realizowaliśmy projekt sklepu blackcaviar.pl szukaliśmy najlepszego rozwiązania.  Od razu odrzuciliśmy model sklepu jako usługi. Pod uwagę wzięliśmy dwa rozwiązania, stworzenie sklepu od samego początku, co dałoby klientowi pełną kontrolę funkcjonalnością zaplecza, jednak wiązałoby się z dużymi kosztami, wydłużeniem prac nad projektem i naraziło sklep na luki bezpieczeństwa. Wybraliśmy drugą możliwość, czyli sklep oparty na wolnej licencji Magento, dzięki temu zmniejszyliśmy koszty wdrożenia, daliśmy klientowi dostęp do najnowszych aktualizacji zwiększających bezpieczeństwo i nie uzależniliśmy go od jednego zespołu projektowego. W efekcie otrzymaliśmy produkt wysokiej jakości, prosty w nawigacji i ładny sklep w pełni realizujący potrzeby biznesowe klienta.

magento_edit_footer_1
Panel Admin Magento

Niektóre rozwiązania Open Source:

  • Magento – jedno z najpopularniejszych rozwiązań e-commerce
  • Woocommerce – dodatego do WordPress
  • WirtueMart – dodatek do Joomla
  • OS-commerce

Jak odnieść sukces w handlu internetowym?

Idealnego rozwiązania na osiągnięcie sukcesu w handlu tradycyjnym jak i internetowym nie ma. Jest jednak wiele czynników na które trzeba zwrócić uwagę:

Grupa docelowa

Często bagatelizowany czynnik, jednak dzięki niemu możemy dokładnie zidentyfikować przyszłego klienta sklepu, jego potrzeby, wymagania i zachowania.

Oferta

Oferta musi być atrakcyjna dla klienta, produkty muszą zawierać dokładne opisy i dobrej jakości zdjęcia. Sama kategoryzacja oferty musi być przejrzysta i zrozumiała dla zwykłego użytkownika.

Wygląd

Proces tworzenia sklepu zgodnie z zasadami użyteczności może w przyszłości ułatwić użytkownikom poruszanie się po sklepie i zachęcić do kolejnych zakupów. Wygląd, architektura informacji, nawigacji czy rozmieszczenie modułów to ważny czynnik sukcesu sklepu.

Integracja z zewnętrznymi serwisami

  • Logowanie – Integracja procesu logowania (np. Logowanie przez konto Facebook czy Allegro).
  • Porównywarki cen – dzięki prównywarkom docieramy do większej ilości potencjalnych klientów.
  • Społeczności – Integracja z portalami społecznościowymi może zwiększyć zasięg naszej oferty.
  • Płatności elektroniczne – ułatwiają użytkownikom dokonywanie zakupów. Dzisiaj trudno wyobrazić sobie sklep bez tej funkcji.
  • Integracja z Allegro – Allegro to ogromny serwis sprzedaży internetowej. Możemy przyciągnąć użytkowników integrując naszą ofertę z portalem Allegro, dzięki temu część oferty będziemy mogli automatycznie wystawiać w portalu.

Transparentność

Poza opisami i dokładnymi zdjęciami produktów sklep powinien mieć jasno sprecyzowany regulamin i politykę prywatności. Należy podać dokładne dane właściciela sklepu, kontakt mailowy i telefoniczny do obsługi i działu reklamacji. Koszty przesyłki i zasady odbioru osobistego powinny być dokładnie opisane i umieszczone w widocznym miejscu.

Podsumowanie

Jeżeli zależy nam na sukcesie, potrzebujemy dobrego i dochodowego sklepu, powinniśmy zlecić przygotowanie projektu doświadczonemu zespołowi projektantów, grafików i programistów. Którzy nie tylko skupią się na samej funkcjonalności i wyglądzie sklepu, ale także stworzą strategię jego przyszłego rozwoju i działań marketingowych.

Plum – Web Solutions
Plum – Web Solutions
Rozumiemy potrzeby - realizujemy skuteczne rozwiązania. Każde rozwiązanie stworzone przez Plum opiera się na badaniach ekosystemu klienta - poszczególne elementy odpowiadają na konkretne zapotrzebowania, wszystkie razem wiążą się w organiczną całość.
Skontaktuj się z nami

Nie jesteśmy w tej chwili dostępni ale możesz wysłać nam informacje. Odezwiemy się do Ciebie.