Słownik

A

404 Server Code

kod błędu odpowiedzi HTTP wskazującego na to, że klient jest w stanie komunikować się z serwerem, ale ten nie może znaleźć żądanego pliku, lub jest on skonfigurowany, aby nie spełnić żądania i nie wyświetlać informacji.
Błędy 404 nie powinny być mylone z błędem “server not found” lub podobnymi, kiedy to klient nie może połączyć się z serwerem

Above the Fold

oznacza grupę treści lub elementów na stronie internetowej, jakie są widziane przez użytkownika od razu, zaraz po załadowaniu strony w przeglądarce. 

Adres IP

niepowtarzalny numer przypisany do każdego komputera lub innego urządzenia, które łączy się z internetem. Adresy IP są przypisywane do urządzeń internetowych przez dostawców usług internetowych. Zdarza się, że dostawcy, np. AOL, przypisują te same adresy IP wielu różnym komputerom. W rezultacie wiele urządzeń może mieć identyczne adresy IP.

Dzięki adresom IP można określić lokalizację, z której komputer łączy się z internetem. Jeżeli w kampanii reklamowej ustawisz kierowanie na lokalizację, adresy IP pomogą AdWords stwierdzić, którzy klienci mogą korzystać z komputera w regionie, na który kierowane są Twoje reklamy.

AdWords

AdWords to płatny system reklamy Google. Umożliwia on wyświetlanie reklam w postaci linków sponsorowanych stworzonych na podstawie słów kluczowych w obrębie Google i jego partnerów. W przypadku AdWords reklamodawca sam tworzy reklamę i samodzielnie dobiera słowa kluczowe (reklama trafia tylko do osób zainteresowanych, czyli wyświetla się tylko tym użytkownikom, którzy wpiszą określone przez reklamodawcę frazy/słowa kluczowe). Dzięki AdWords reklamodawca płaci tylko wówczas, gdy użytkownicy klikają reklamę, a nie za same jej wyświetlenie, może też w każdej chwili wstrzymać lub przerwać wyświetlanie reklam.

Algorytm wyszukiwarki

wzór używany do określania kolejności witryn na stronach z wynikami.

Atrybut alt

atrybut html z tekstem alternatywnym dla elementów graficznych na stronie internetowej.

Atrybut ALT

jest to tzw. opis alternatywny stosowany do opisu obrazków umieszczanych na stronach internetowych. Stosowanie ALT’ów wpływa pozytywnie na wyniki wyszukiwania i pozycjonowanie w wyszkiwarce

Audyt i optymalizacja SEO

audyt SEO skupia się na analizie czynników wpływających na pozycję strony w wyszukiwarkach internetowych. Audyt przeprowadza się, aby w kolejnym kroku dokonaćoptymalizacji pod kątem wyszukiwarek, osiągnąć lepsze pozycje i większy ruch organiczny.

Audyt strony www

audyt strony www to po prostu badanie strony internetowej, jej przegląd, analiza. Może przyjmować wiele form – w zależności od tego, w jakim celu jest przeprowadzany. Podstawowe odmiany audytów www to audyt SEO oraz audyt UX design. Dowiedz się więcej oaudytach stron i sklepów internetowych.

Audyt UX

Dotyczy analizy użyteczności i funkcjonowania strony. Audyt UX dotyczy więc testów, które mają na celu sprawdzenie tego, czy strona jest intuicyjna, czy nie. Pod uwagę brane są wybrane czynniki, m.in.: system nawigacji, intuicyjność dotarcia do informacji, przejrzystość i zrozumiałość, użyteczność formularzy zamówieniowych i całego procesu zamówienia.

404 Server Code

kod błędu odpowiedzi HTTP wskazującego na to, że klient jest w stanie komunikować się z serwerem, ale ten nie może znaleźć żądanego pliku, lub jest on skonfigurowany, aby nie spełnić żądania i nie wyświetlać informacji.
Błędy 404 nie powinny być mylone z błędem “server not found” lub podobnymi, kiedy to klient nie może połączyć się z serwerem

Above the Fold

oznacza grupę treści lub elementów na stronie internetowej, jakie są widziane przez użytkownika od razu, zaraz po załadowaniu strony w przeglądarce. 

Adres IP

niepowtarzalny numer przypisany do każdego komputera lub innego urządzenia, które łączy się z internetem. Adresy IP są przypisywane do urządzeń internetowych przez dostawców usług internetowych. Zdarza się, że dostawcy, np. AOL, przypisują te same adresy IP wielu różnym komputerom. W rezultacie wiele urządzeń może mieć identyczne adresy IP.

Dzięki adresom IP można określić lokalizację, z której komputer łączy się z internetem. Jeżeli w kampanii reklamowej ustawisz kierowanie na lokalizację, adresy IP pomogą AdWords stwierdzić, którzy klienci mogą korzystać z komputera w regionie, na który kierowane są Twoje reklamy.

AdWords

AdWords to płatny system reklamy Google. Umożliwia on wyświetlanie reklam w postaci linków sponsorowanych stworzonych na podstawie słów kluczowych w obrębie Google i jego partnerów. W przypadku AdWords reklamodawca sam tworzy reklamę i samodzielnie dobiera słowa kluczowe (reklama trafia tylko do osób zainteresowanych, czyli wyświetla się tylko tym użytkownikom, którzy wpiszą określone przez reklamodawcę frazy/słowa kluczowe). Dzięki AdWords reklamodawca płaci tylko wówczas, gdy użytkownicy klikają reklamę, a nie za same jej wyświetlenie, może też w każdej chwili wstrzymać lub przerwać wyświetlanie reklam.

“Aktywność ang. engagement”

liczba unikalnych osób na Facebooku, które zareagowały na post – polubiły go, skomentowały, udostępniły lub kliknęły w niego.

Algorytm wyszukiwarki

wzór używany do określania kolejności witryn na stronach z wynikami.

Atrybut alt

atrybut html z tekstem alternatywnym dla elementów graficznych na stronie internetowej.

Atrybut ALT

jest to tzw. opis alternatywny stosowany do opisu obrazków umieszczanych na stronach internetowych. Stosowanie ALT’ów wpływa pozytywnie na wyniki wyszukiwania i pozycjonowanie w wyszkiwarce

Audyt i optymalizacja SEO

audyt SEO skupia się na analizie czynników wpływających na pozycję strony w wyszukiwarkach internetowych. Audyt przeprowadza się, aby w kolejnym kroku dokonaćoptymalizacji pod kątem wyszukiwarek, osiągnąć lepsze pozycje i większy ruch organiczny.

Audyt strony www

audyt strony www to po prostu badanie strony internetowej, jej przegląd, analiza. Może przyjmować wiele form – w zależności od tego, w jakim celu jest przeprowadzany. Podstawowe odmiany audytów www to audyt SEO oraz audyt UX design. Dowiedz się więcej oaudytach stron i sklepów internetowych.

Audyt UX

Dotyczy analizy użyteczności i funkcjonowania strony. Audyt UX dotyczy więc testów, które mają na celu sprawdzenie tego, czy strona jest intuicyjna, czy nie. Pod uwagę brane są wybrane czynniki, m.in.: system nawigacji, intuicyjność dotarcia do informacji, przejrzystość i zrozumiałość, użyteczność formularzy zamówieniowych i całego procesu zamówienia.

Autoresponder

program lub opcja w programie służąca do automatycznego wysyłania wiadomości. Np. po pobraniu e-booka wiadomość e-mail o wcześniej ustalonej treści jest wysyłana automatycznie do użytkownika.

Backlink

Inaczej nazywane linkami zwrotnymi, oznaczają adres z dowolnej strony internetowej, który prowadzi na naszą stronę. Backlinki brane są pod uwagę w czasie audytów SEO, ponieważ wpływają one na pozycję strony w wynikach wyszukiwarki (im wyższa ilość backlinków, ich jakość i słowa kluczowe w nih zawarte, tym wyższa pozycja strony).

Ban

termin stosowany w informatyce do określenia czynności zablokowania dostępu danego użytkownika do wysokopoziomowej usługi internetowej, na przykład komunikatora czy forum dyskusyjnego.

Banner

to graficzna forma przekazania treści informacyjnych bądź reklamowych, często będąca odnośnikiem do strony promowanego produktu. Najczęściej jest wykonany w technologii Adobe Flash, wcześniej były to głównie animowane pliki graficzne w formacie GIF, czasami stosowane są pliki JPEG. Animacje w formacie Adobe Flash, mimo że atrakcyjniejsze wizualnie, wymagają jednak, aby użytkownik miał zainstalowaną w systemie i aktywną specjalną wtyczkę do ich odtwarzania. Nie wszyscy reklamodawcy zdają sobie sprawę z tego, że taka animacja nie zostanie wyświetlona u niektórych użytkowników (zostanie wyświetlona prośba o zainstalowanie wtyczki).

Below the fold pol. poniżej linii zgięcia

część strony www widoczna w przeglądarce po jej przewinięciu.

Big data

Termin oznacza pobieranie danych z różnych źródeł IT, porównywanie ich i analizę, której celem jest stworzenie profilu użytkownika –zebrane informacje mogą być później wykorzystywane do działań reklamowych, np. podczas segmentacji rynku.

Bing

stworzona przez amerykańską firmę Microsoft wyszukiwarka internetowa, początkowo jako część portalu MSN, później stała się częścią Windows Live, obecnie jest samodzielną wyszukiwarką. Producent nazywa ją nie tylko wyszukiwarką internetową, ale również silnikiem decyzyjnym ze względu na liczbę zaimplementowanych funkcji pomagających podjąć decyzję odnośnie np. restauracji czy biletów lotniczych.

Black Hat SEO

Black Hat SEO – oznacza osiąganie wysokich wyników w wynikach wyszukiwarek na skutek praktyk, które są niezgodne z wytycznymi Google. Taktyki te polegają głównie na wykorzystaniu sztucznych lików bądź spamowaniu internetu stronami o niskiej wartość. Działania te mogą spowodować jednak negatywne efekty uboczne (np. wykluczenie z indeksu, obniżenie pozycji lub utratę zaufania dla danej strony).

Blog

słowo stworzone z połączenia dwóch słów: „web log”) oznacza rodzaj strony internetowej prowadzonej w postaci dziennika lub innych, chronologicznych wpisów o zróżnicowanej tematyce. Blogi zazwyczaj prowadzone są przez autora (lub autorów), który oprócz treści może umieszczać na platformie zdjęcia i video. Wśród najpopularniejszych blogów wyróżnia się m.in. mikroblogi, fotoblogi czy videoblogi.

Bounce rate pol. współczynnik odrzuceń

współczynnik odrzuceń mierzony jest liczbą osób, które zakończyły wizytę na 1 stronie witryny do liczby osób, które przeglądały więcej podstron.

Branding

technika marketingowa, której celem jest kreowanie i utrwalanie w umysłach konsumentów faktu istnienia oraz pozytywnego wizerunku konkretnej marki. Zazwyczaj dotyczy elementów, które pozwalają odróżnić markę od innych, takich jak np.: nazwa, symbol, logo czy projekt

Call to action (CTA) pol. wezwanie do działania

jest to wezwanie do działania. Zazwyczaj call to action wyrażone jest w formie zdania w trybie rozkazującym, np. “Kup teraz!”.

CAPI

computer Assisted Personal Interviewing – indywidualne wywiady za pomocą komputera.

CASI

computer Assisted Self-Interviewing – wywiad, który badany przeprowadza samodzielnie przy pomocy ankiety w internecie.

CATI

computer Assisted Telephone Interviewing – badanie opinii za pomocą telefonu.

Chat/czat

chat/czat (ang. „chat” – rozmowa, pogawędka) – serwis internetowy lub jego część, która pozwala na komunikowanie się w czasie rzeczywistym wielu osobom na raz. Możliwe jest to bez konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania, a za pośrednictwem komputera lub urządzenia mobilnego. Rozmowy prowadzone są w tzw. pokojach (chat roomach).

Click through Rate (CTR)

jest to współczynnik, który określa, jak często osoby, które zobaczą wybraną reklamę, klikają w nią. Oznacza dosłownie sumę kliknięć reklamy podzieloną przez liczbę wyświetleń mierzoną w procentach. Im efektywniejsza jest kampania i lepiej dopasowana do użytkownika, tym lepsze CTR osiąga.

Content

oznacza wszystko, co jest zawarte na stronie internetowej, czyli tekst lub multimedia (np. pliki graficzne, filmiki, zdjęciaetc.). W procesie budowania pozycji strony ważne jest to, by content był unikalny – kopiowanie wpływa bowiem negatywnie na pozycjonowanie.

Content Management System CMS

to inaczej Content Management System, czyli System Zarządzanie Kontenetem (zawartością/treścią), dzięki któremu administrator może samodzielnie obsługiwać serwis internetowy. Zawartość lub treść oznaczają w tym przypadku zarówno publikowane teksty, jak również zdjęcia, grafiki czy komentarze użytkowników. CMS może być obsługiwane przez laików lub osoby nieposiadające specjalistycznej wiedzy na temat HTML – szybką i wygodną aktualizację strony WWW zapewnia bowiem intuicyjny interfejs. Najpopularniejszy system CMS to WordPress.

Content marketing

koncepcja, która zakłada, że najważniejsza jest publikowana treść. Jej obecność na stronie internetowej podbija pozycję witryny w Google oraz buduje pozytywny wizerunek marki. 

Conversion Rate

stosunek ilości akcji wykonanych przez użytkowników
do ilości wszystkich internautów, którzy odwiedzili
stronę.

Cookie

to małe fragmenty tekstu, jakie wysyłane przez serwis internetowy, który odwiedzamy, i zapisywane na urządzeniu końcowym (komputerze, laptopie, smartfonie), z którego korzystamy podczas przeglądania stron internetowych. „Ciasteczka” używane są głównie do utrzymywania sesji np. poprzez wygenerowanie i odesłanie tymczasowego identyfikatora po logowaniu, umożliwiają także m.in. zapamiętanie naszych preferencji i personalizowanie wobec użytkownika stron internetowych.

Copywriting

polega na tworzeniu różnego rodzaju tekstów marketingowych, informacyjnych lub reklamowych, które zawierają określony komunikat dla konsumenta. Copywriting może być traktowany jako jedno z narzędzi content marketingu, nie powinno się jednak obu pojęć utożsamiać. Dzięki odpowiedniej, wartościowej treści strona internetowa jest w stanie osiągać skuteczność sprzedaży kilkukrotnie wyższą, niż strony napisane amatorsko. Osoby zajmujące się copywritingiem to copywriterzy.

Cost per action (CPA) pol. koszt wykonania akcji

Koszt jaki ponosi reklamodawca za wykonanie przez internautę określonej akcji, np. zapis do newslettera.

Cost per Click (CPC)

CPC (ang. Cost Per Click), czyli dosłownie „koszt za kliknięcie”, oznacza współczynnik efektywności reklamy, a konkretnie koszt, jaki płaci reklamodawca za kliknięcie w link/reklamę (stosunek liczby kliknięć w reklamę wobec kosztów całej kampanii). CPC zakłada, że płacimy za kliknięcie w reklamę, a nie jej wyświetlenie. W AdWords można spotkać się z dwoma stawkami CPC: Max. CPC, oznaczającą stawkę, jaką maksymalnie jesteśmy gotowi zapłacić za kliknięcie (przeważnie koszty są jednak niższe), i Śr. CPC – średnią stawkę, jaką faktycznie płacimy za kliknięcie. W przypadku CPC możemy samodzielnie określać stawki, może za nas to robić także system AdWords.

Cost per lead (CPL) pol. koszt za kontakt

koszt jaki ponosi reklamodawca za pozyskany przez reklamę lead, czyli dane kontaktowe.

CRO

CRO (ang. Conversion Rate Optimization) oznacza optymalizację konwersji, czyli połączenie marketingu internetowego z zagadnieniami funkcjonalności strony. Jedną z najprostszych i najbardziej efektownych metod, jaka pozwala optymalizować serwis, są testy A/B, które porównują dwie wersje tej samej zmiennej (np. kolor przycisku call to action). Optymalizacja najczęściej dotyczy ilości złożonych zamówień w stosunku do ilości odwiedzających, zapisów do newslettera czy pobrań plików. Dzięki zebranym danym i wnikliwej analizie, a nie intuicji, administrator serwisu jest w stanie realnie zwiększyć przychody firmy.

Crowdfunding

finansowanie różnego rodzaju projektów przez społeczność, które jest możliwe dzięki odpowiednim platformom. Zgromadzone w ten sposób środki mogą wynieść od kilkuset do nawet kilku milionów złotych. Najczęściej finansowane są filmy, gry lub gadżety.

CSR (Corporate Social Responsibility)

społeczna odpowiedzialność biznesu, która zakłada, że przedsiębiorstwa w swojej działalności uwzględniać będą interesy społeczne i ochronę środowiska. Korzyścią CSR jest m.in. wzrost zainteresowania inwestorów, zwiększenie lojalności konsumentów i interesariuszy oraz wzrost konkurencyjności.

CTR (ang. Click-through-rate)

współczynnik klikalności bazujący na tym, ile razy dany link został kliknięty w stosunku do ilości jego wyświetleń. Najczęściej tego terminu używa się w odniesieniu do reklamy kontekstowej (np. Google AdWords).

Customer Relationship Management (CRM)

działania marketingowe, według których liczy się indywidualne doświadczenie użytkownika, dlatego największy nacisk trzeba kłaść na usprawnianie kontaktu z nim na każdym etapie. Działania CXM mają na celu budowę trwałej lojalności, zwiększenie zaangażowania i dochodów firmy.

CXM (ang. Customer Experience Management)

działania marketingowe, według których liczy się indywidualne doświadczenie użytkownika, dlatego największy nacisk trzeba kłaść na usprawnianie kontaktu z nim na każdym etapie. Działania CXM mają na celu budowę trwałej lojalności, zwiększenie zaangażowania i dochodów firmy.

Dark post (ang. blind post, black post, unpublished post)

post, który wykorzystuje się jedynie do tworzenia reklam, lecz który nie wyświetla się na naszym fan page’u. Reklamę dark post można stworzyć za pomocą narzędzia Power Editor.

Długi ogon (long tail)

działania SEO, które kładą nacisk na tanie, generujące mniej klików słowa kluczowe – często zdarza się bowiem, że frazy z long-tail generują sumarycznie tyle samo ruchu, co frazy podstawowe, które trudniej i drożej się pozycjonuje (z teorii długiego ogona wynika, że mniej popularne słowa kluczowe <<90% z całości>> mogą odpowiadać nawet za 80% ruchu na stronie.

Domena

adres strony internetowej. Domena składa się 3 elementów:
– nazwy protokołu WWW (ang. World Wide Web – sieć o zasięgu światowym),
– nazwy właściwej następującej po www.,
– rozszerzenia .pl, .com, .info (o rozszerzeniach w dalszej części artykułu)

Double opt in

podwójne zapytanie adresata o wyrażenie zgody na przesyłanie wiadomości e-mail z treściami marketingowymi i reklamowymi oraz newsletterów, biuletynów informacyjnych itp. W praktyce polega to na tym, że do użytkownika, który pozostawił adres e-mail zostaje wysłana wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dynamic content pol. dynamiczna treść

treść na stronie internetowej, czy w wiadomości e-mail, która automatycznie ulega zmianie w zależności od określonych czynników, np. cech przypisanych odwiedzającym stronę.

E-commerce

to szeroko rozumiana działalność handlowa w sieci. Prowadzona jest przede wszystkim za pomocą Internetu i urządzeń elektronicznych (od komputerów po smartfony), dzięki czemu użytkownicy mogą swobodnie wyszukiwać, oglądać i kupować potrzebne im artykuły bez wychodzenia z domu. E-handel redukuje koszty, ponieważ nie jest konieczne utrzymywanie punktów sprzedaży detalicznej, pozwala kreować markę, umożliwia marketing bezpośredni i szybsze zdobycie klientów poprzez zwiększenie efektywności sprzedaży.
Najpopularniejszą platformą e-commerce jest Magento.

E-mail marketing

forma marketingu bezpośredniego, która wykorzystuje pocztę elektroniczną do kontaktu z klientem. E-mail marketing skupia się na przygotowaniu treści wiadomości mailowych (newsletter, mailing), tworzeniu treści automatycznych (autorespondery), czy też tworzeniu i rozbudowywaniu baz adresów e-mail.

EdgeRank

edgeRank to algorytm Facebooka, który określa, ocenia, jakie posty będą atrakcyjne dla danego użytkownika. EdgeRank ma bezpośredni wpływ na zasięg postów (administrator strony nie powinien już publikować przypadkowej treści o przypadkowej godzinie, jak to było w czasie początków działania Facebooka).

ERP (ang. Enterprise Resources Planning)

to inaczej informatyczny system aplikacji dedykowany szczególnie średnim i dużym przedsiębiorstwom. Integracja e-biznesu z ERP umożliwia firmie m.in. zarządzanie stanami magazynowymi w czasie rzeczywistym, szybką realizację zamówień, ułatwia także kontakt z klientem (np. poprzez możliwość informowania klienta o bieżącym statusie zamówienia i numerze przesyłki) i upraszcza rachunkowość. System automatyzuje procesy biznesowe, co w efekcie pozwala na uniknięcie błędów i pomyłek.

Facebook

to jeden z najpopularniejszych portali społecznościowych założony w 2004 r. przez Marka Zuckerberga. Platforma wymaga rejestracji – po jej dokonaniu zalogowani użytkownicy mogą tworzyć sieci i grypy z przyjaciółmi, rodziną czy znajomymi, a także dzielić się między sobą wiadomościami lub zdjęciami, a także korzystać z autorskich aplikacji Facebooka.

Fanpage

to strona na Facebooku promująca np. firmę, markę, celebrytę, polityka czy wydarzenie.

Fans/Fani

słowo oznacza osoby, które lubią wybrany profil na Facebooku.

Flash Mob (dosł. „błyskawiczny tłum”)

oznacza grupę ludzi, która zbiera się w miejscu publicznym, by niespodziewanie wykonać krótkotrwałą i bezcelową czynność, a następnie się rozproszyć. Takie akcje organizowane są zwykle przez internet (poprzez wiralowo wysyłane mejle bądź media społecznościowe), a uczestniczące w wydarzeniu osoby się nie znają.

Fold line pol. linia zgięcia

linia wyznaczająca granicę pomiędzy widokiem strony internetowej w przeglądarce, bez konieczności przewijania (above the fold), a tym co znajduje się poniżej (below the fold).

Follower

oznaczają użytkownika, które obserwuje wybrane konto bądź wybrany profil w mediach społecznościowych, by być na bieżąco z wydarzeniami obserwowanej osoby.

GIF (ang. Graphics Interchange Format)

oznacza format zapisu plików graficznych z bezstratną kompresji (możemy zmniejszyć liczbę bitów poprzez kompresję, a później odtworzyć plik w postaci pierwotnej). Zachowany w GIF-ach obraz może być czarno-biały, w odcieniach szarości lub kolorowy. Zaletą GIF-ów jest mały wspomniany mały rozmiar oraz to, że nadają się do rysunków i prostych animacji.

Glokalizacja

połączenie słów „globalizacja” oraz „lokalizacja”. Glokalizacja oznacza produkty lub usługi zaprojektowane na lokalny rynek, które trafiają też do światowej sprzedaży.

Google Analytics

jest jednym z podstawowych, internetowych narzędzi do analizy statystyk serwisów WWW, jakie udostępnia firma Google. Dzięki GA osoby zarządzające stronami internetowymi obserwować np. intensywność ruchu na stronie, jego źródła czy popularność poszczególnych podstron.

Google Panda

aktualizacja algorytmu, który ma zwiększyć jakość wyników wyszukiwania i ograniczyć widoczność stron zawierających mało wartościowe, krótkie, zduplikowane treści. Algorytm po raz pierwszy wprowadzony został w lutym 2011 roku w Stanach Zjednoczonych.

Google Partner

Google Adwords oferuje najbardziej rozszerzony proces certyfikacji ze wszystkich płatnych dostawców marketingu w wyszukiwarkach. Google Partner program zastompił wcześniejszy Qualified. 

Google Penguin

jest to nazwa aktualizacji algorytmu Google, która pojawia się cyklicznie od kwietnia 2012. Jej celem jest ograniczenie spamu, jaki związany jest z zapleczem niskiej jakości linków, i nagradzanie tych stron, które posiadają mocne, jakościowo dobre linki.

Google Webmaster Tools (GWT)

to kolejne narzędzie (darmowe) od firmy Google, w które powinien się wyposażyć każdy, kto zarządza stroną internetową. Google Webmaster Tools prezentuje przede wszystkim informacje ważne z punktu widzenia obecności strony w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce Google. Są to dane na temat fraz, z których pochodzi większość ruchu, pozycji naszej strony w wybranych okresach (na te frazy, które faktycznie generują ruch lub chociażby wyświetlenie strony w wynikach), a także ilości podstron, które widzi Google w naszym serwisie etc.

Halo efekt

 in. efekt aureoli, który polega na kierowaniu się przez oceniającego wcześniej ukształtowanym, miłym nastawieniem w stosunku do osoby lub marki (np. nieatrakcyjny z wyglądu człowiek może być postrzegany gorzej, niż osoba atrakcyjna).

Hasztag (z ang. hashtag)

to fraza lub pojedyncze słowo bez spacji, które poprzedza symbol “#”. W ten sposób umożliwione zostaje grupowanie wiadomości (wpisując hasztag i wybraną frazę, widzimy od razu cały zestaw informacji, jaki zawiera). Wykorzystywany jest przede wszystkim w mediach społecznościowych takich jak Facebook, Twitter czy Instagram.

HTML (skrót od ang. HyperText Markup Language)

to język (kod), w którym napisana jest większość stron internetowych (WWW). Tworzenie stron polega na wprowadzaniu znaczników w wybranym edytorze, a następnie generowaniu kodów źródłowych w przeglądarce. Kod HTML może być edytowany za pomocą CSS (ang. Cascading Style Sheets). HTML obecnie jest zastępowany przez HTML5.

Hyperlink

zamieszczone w dokumencie elektronicznym (tekstowym, graficznym, wideo, animacji, PDF, HTML) odwołanie do innego dokumentu lub innego miejsca w danym dokumencie. Odwołanie takie związane jest z fragmentem tekstu lub obrazem – uaktywnienie hiperłącza (kliknięcie lub nadejście odpowiedniego momentu) powoduje otwarcie dokumentu docelowego. Hiperłącza są powszechnie używane na stronach internetowych.

Inbound Marketing

czyli tzw. „marketing przychodzący”, to strategia, która opiera się na podejmowaniu takich działań w Internecie, by ewentualni klienci sami znaleźli to, czego szukają. Powstała w opozycji do tradycyjnych metod marketingowych, takich jak np. spoty reklamowe w TV, billboardy lub pop-upy. Inbound Marketing obejmuje kilka obszarów, w tym: SEO, blogi, media społecznościowe i content marketing. Celem IM jest wypracowanie dobrej, długotrwałej relacji z potencjalnym klientem.

Indeksowanie

Indeksowanie – to proces zapisywania stron w indeksie Google w wyniku wizyty robotów wyszukiwarek na danej stronie. Indeksowanie witryny powoduje zapisanie w bazie wyszukiwarki naszej witryny pod przeanalizowanymi frazami. Ustalana jest pozycja w wynikach organicznych.

Instagram

fotograficzny serwis społecznościowy o tej samej nazwie, który pozwala użytkownikom robić kwadratowe zdjęcia, a potem szybko i łatwo stosować wobec nich różnego rodzaju filtry. O tej samej nazwie funkcjonuje także aplikacja, która dostępna jest na Windows Phone, IOS i Android. Tak przygotowane i opisane zdjęcia użytkownik może udostępniać na wielu serwisach internetowych, m.in. na Facebooku, Flikckrze, Twitterze i in.

Meta tagi

to ukryte w kodzie HTML (kodzie strony www) znaczniki, które zawierają informacje o stronie. Są to przede wszystkim znaczniki takie jak title (tytuł), description (opis), keywords (słowa kluczowe), robots (informacje dotyczące indeksowania). Są wykorzystywane jako nośnik informacji i komend dla robotów wyszukiwarek. Ponadto tagi takie jak title i description wpływają na wygląd wyników wyszukiwania. Ich odpowiednia optymalizacja wpływa na pozycjonowanie strony, a także jej CTR, czyli współczynnik klikalności.

Interruption marketing pol. marketing rozpraszający

pojęcie o nacechowaniu pejoratywnym, odnoszące się do formy promocji produktu lub usługi poprzez nieustanną reklamę w wielu formach, np. spamujące wpisy na forach, wiadomości e-mail (opt-out email), czy cold calling.

JavaScript

jest językiem skryptowym przeznaczonym do wykorzystania na stronach internetowych, stworzonym przez firmę Netscape. Najczęściej spotykanym zastosowaniem języka JavaScript są strony WWW. Dzięki JavaScript możemy np. uzależnić wykonanie jakiejś instrukcji od reakcji osoby przeglądającej daną stronę, budować elementy nawigacyjne lub tworzyć formularze

Kanibalizacja

sytuacja, kiedy jeden produkt marki zabiera klientów drugiemu. Może występować w obrębie produktów jednej firmy (np. w sytuacji, gdy treści publikowane na wybranych stronach dublują się).

Keyword

słowa lub całe wyrażenia, po których potencjalni klienci mogą trafić na stronę, szukając informacji o produkcie lub usłudze w Internecie.

Komunikator internetowy (ang. Instant messaging)

komunikator internetowy (ang. Instant messaging) – program komputerowy, który pozwala na natychmiastową wymianę informacji między użytkownikami. Komunikatory umożliwiają wysyłanie wiadomości tekstowych, rozmowy głosowe, rozmowy video oraz przesyłanie plików. Komunikator daje możliwość informowania o dostępności/obecności osób ze sobą rozmawiających.

Konwersja

przez konwersję rozumie się dowolne działanie użytkownika strony, które jest działaniem pożądanym przez administratora/właściciela serwisu (działanie osiągnęło wybrany cel). W zależności od strony administrator/właściciel serwisu może stawiać sobie różne cele – za konwersję można bowiem przyjąć m.in. dokonanie zakupu, zapis na newsletter, ściągnięcie pliku, pozostawienie danych kontaktowych (tzw. lead) czy większa niż średnia liczba odwiedzin. Zwiększenie konwersji pozwala nam monitorować współczynnik konwersji (z ang. Conver­sion Rate), który oznacza liczbę zre­ali­zo­wa­nych celów podzie­loną przez liczbę odbior­ców.

KPI (ang. Key Performance Indicators)

oznacza „kluczowe wskaźniki efektywności”. W ten sposób firma jest w stanie w prosty sposób monitorować stopień realizacji założonych przez siebie celów, co z kolei przekłada się na szybkość podejmowanych decyzji, czyli m.in. wczesne reagowanie na problemy i zmiany strategii rozwoju. W KPI istotna jest jednak odpowiednia selekcja i analiza wskaźników – nie każdy bowiem wskaźnik ma przełożenie na poprawne funkcjonowanie strony. Najczęstsze wskaźniki, jakie brane są pod uwagę, dotyczą współczynnika konwersji, ilości odwiedzin na stronie, sesji oraz transakcji.

Landing Page

to docelowa strona, na którą trafia użytkownik po kliknięciu w daną reklamę (np. w newsletter, linki sponsorowane Google AdWords, baner reklamowy lub wpisanie słów kluczowych w wyszukiwarkę). Landing page stanowi więc uzupełnienie działań marketingowych, jego celem jest pozyskanie nowych klientów lub zebranie danych o klientach (np. z jakiego źródła trafili na stronę, jak długo byli na stronie etc.). Właściwie zaprojektowany landing page powinien więc mieć dobrze zaplanowany cel, prostą grafikę, treść w formie języka korzyści i brak elementów, które mogłyby odwrócić uwagę klienta.

Lead generation pol. generowanie leadów

metoda pozyskiwania klientów. W pierwszym etapie polega na pozyskaniu kontaktów osób, które są potencjalnie zainteresowane dana branżą, produktem, bądź usługą.

Lead Nurturing pol. edukowanie leadów

Lead narturing skupia się głównie na edukacji potencjalnego klienta i dostarczanie działowi sprzedaży swego rodzaju „wyedukowanego lead’u”, który jest bardziej gotowy do dokonania zakupu, dzięki przejściu wcześniejszej ścieżki edukacyjnej.

Lead scoring pol. ocena działań leadów

Lead scoring to ocena działań podejmowanych przez aktualnych i potencjalnych klientów w sieci.

Lead sprzedażowy

jednostka (klient, firma), która jest potencjalnie zainteresowana skorzystaniem z oferty. W marketingu leadem sprzedażowym jest nazywana osoba, która pozostawiła dane (na stronie www, czy też landing page’u), które umożliwiają dalszy z nią kontakt w sprawie oferty.

LinkedIn

międzynarodowy serwis społecznościowy, którego celem jest tworzenie relacji biznesowych. Serwis założony został w grudniu 2002 roku i uruchomiony w maju 2003 roku. Portal jest dostępny w polskiej wersji językowej.

Linkowanie (ang. link building)

Linkowanie (ang. link building) to proces, który oprócz optymalizacji strony jest podstawowym sposobem na podniesienie rankingu strony w wyszukiwarce. Polega na motywowaniu innych użytkowników, by na swoich stronach bezinteresownie i nieodpłatnie wstawiali linki kierujące do naszego serwisu. Linki powinny być tematyczne i wartościowe – nie liczy się ich ilość, a jakość.

M-commerce

(nazwa powstała od połączenia dwóch angielskich słów: „mobile” <mobilny> i „commerce” <handel internetowy>) oznacza handel internetowy dokonywany za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Dostęp do usług komercyjnych za pomocą przenośnych urządzeń dynamicznie wzrasta, dlatego ważne jest, by każda nowo tworzona strona była wykonana w technologii RWD.

Marketing automation pol. automatyzacja marketingu

Działania marketingowe z zastosowaniem specjalnych narzędzi lub oprogramowania, które usprawniają procesy sprzedażowe. Marketing automation swoim zakresem obejmuje wiele działań, takich jak m.in.: monitoring zachowań potencjalnych klientów w Internecie, lead nurturing, czy też segmentację potencjalnych klientów.

Marketing mobilny

działania reklamowe wykorzystujące narzędzia mobilne –smartfony, tablety, inteligentne zegarki, okulary etc. W komunikacji mobilnej wykorzystuje się m.in. aplikacje na platformy mobilne, reklamę m-commerce, SMS-y, MMS-y, a nawet tworzenie stron w standardzie RWD.

Marketing partyzancki

to szczególna odmiana marketingu wirusowego, którego zadaniem jest dotarcie w niekonwencjonalny sposób do konsumentów, którzy są odporni na tradycyjne formy reklamowe. W marketingu partyzanckim wykorzystywane są często tanie działania w postaci np. napisów na murach czy vlepek.

Marketing szeptany (ang. buzz marketing)

działania marketingowe wykorzystujące mechanizm plotki i rekomendacji, które mają na celu wywołanie dobrowolnych i spontanicznych rozmów konsumentów na temat produktu/usługi/oferty. Do marketingu szeptanego doskonale nadają się serwisy społecznościowe, takie jak Facebook, Twitter czy Google+, jak również blogi i fora internetowe.

Marketing wirusowy (ang. viral marketing)

wykorzystuje naturalną skłonność ludzi do dzielenia się z innymi tym, co ich np. bawi lub szokuje. Tak zbudowana reklama prowadzi do dystrybucji treści marketingowych do tysięcy odbiorców w bardzo krótkim czasie. Działania marketingu wirusowego opierają się na dobrowolnym zachowaniu danego użytkownika.

Mashup

oznacza łączenie w sobie treści, danych lub całych aplikacji, które już istnieją, żeby stworzyć zupełnie nową wartość lub usługę. Przykładem może być np. WikipediaVision, która czerpie dane z Wikipedii oraz z Google Maps.

Memy

(od gr. mimesis, „naśladownictwo”) oznaczają powielane i powtarzane motywy, np. obrazki, filmy lub melodie, często opatrzone napisem. Memy bywają zabawne bądź irytujące, ich zadaniem jest zdobycie popularności w sieci.

Naming

dziedzina marketingu tworzeniu ciekawych nazw marek, firm, usług, organizacji i produktów. Wymyślaniem nazw zajmuje się zazwyczaj copywriter.

News Feed

News Feed oznacza listę, na której mamy widoczne to, co robią aktualnie znajomi na stronie serwisu (np. na Facebooku). Na Twitterze news feed nazywa się Timeline.

Newsletter

to elektroniczny biuletyn przesyłany pocztą elektroniczną. Jest on wysyłany wyłącznie do subskrybentów, czyli osób, które zamówiły i potwierdziły korespondencję. Newslettery są najczęściej tematyczne, mogą zawierać informacje w formie kompletnej lub częściowej (np. z odniesieniem do strony WWW). Wysyłanie biuletynu jest dobrowolne, dlatego w jego stopce zawsze powinna znajdować się informacja o możliwości wypisania się z subskrybcji. Bazą newslettera jest często rozbudowany, formatowany HTML.

Nowi użytkownicy ang. new visitors

liczba nowych użytkowników, która w wybranym okresie odwiedziła daną witrynę.

Omnichannel (lub omni-channel)

oznacza wielokanałowy, wieloaspektowy proces, którego ostatecznym celem jest zakup produktu przez klienta. Połączona praktyka marketingowa ma za zadanie wpłynąć na sprzedaż niezależnie od wykorzystywanego kanału sprzedaży – w efekcie wygląda to tak, że na sprzedaż produktu „pracują” różne kanały: salony stacjonarne, sklepy internetowe (w wersji desktop oraz mobile), mailing bezpośredni, telewizja i wiele innych.

Open rate pol. wskaźnik otwarć

Jest to wskaźnik pokazujący stosunek liczby otwartych wiadomości do wszystkich wiadomości wysłanych. Open rate = Ilość wyświetlonych maili / Ilość wysłanych maili

Opt-in e-mail

Wiadomość e-mail wysyłana do odbiorcy z prośbą o potwierdzenie subskrypcji.

Organiczne wyniki wyszukiwania

Część wyników wyszukiwania, które znalazły się na danych pozycjach w sposób naturalny. Ich miejsce nie wynika z płatnych działań, np. reklamy w Google AdWords.

Outbound marketing

przeciwieństwo inbound marketingu. Metoda marketingowa, która koncentruje się na poszukiwaniu klientów.

Owned media

wszelka aktywność w internecie kontrolowana przez firmę/markę. Do owned media zaliczmy m.in. własną stronę WWW, blog firmowy, wszelkiego rodzaju profile w serwisach społecznościowych.

PageRank

jest wartością, jaką nadaje stronie wyszukiwarka Google. Jakość witryny wyznacza m.in. wiek witryny, treść (czy jest aktualizowana i się nie duplikuje) etc. Page Rank pojawił się w 1998 roku – od tego roku algorytm jest stale aktualizowany.

Paid media

są to kanały komunikacji marketingowej, za które firma płaci, choć nie są jej własnością (do paid media zalicza się wszelkiego rodzaju reklamy).

Permalink

ą to przyjazne linki nie tylko dla czytelników, ale dla robotów wyszukiwarki. Są ważne przede wszystkim z punktu widzenia SEO i pozycjonowania.

Pinterest

to serwis społecznościowy, który ma postać wirtualnej tablicy korkowej, na którą przypinamy (ang. pin – przypinać) inspirujące nas zdjęcia lub wideo. Piny możemy grupować tematycznie (np. zwierzęta, jedzenie, moda etc.). Dzięki temu, że serwis pamięta linki przypiętych obrazów, możemy w każdej chwili wrócić do interesujących nas stron.

Płatne wyniki wyszukiwania

część wyników wyszukiwania, które znalazły się na danych pozycjach w wyniku płatnych działań reklamodawcy, np. reklamy w Google AdWords

Pocket

to serwis, który pozwala zapisywać grafiki i filmy, a następnie oglądać je na urządzeniach w trybie off-line. Pocket z powodzeniem synchronizuje treści z telefonem lub tabletem, zapisując je w pamięci urządzenia.

Podcast

to forma internetowej publikacji dźwięku lub filmu, zwykle w formie odcinków, z zastosowaniem technologii RSS. Nazwa pochodzi od słowa iPod i broadcast (z ang. transmisja, przekaz).

Polityka prywatności

Polityka prywatności to dokument umieszczany na stronie internetowej w celu poinformowania użytkowników o tym, jakie dane osobowe będziemy o nich zbierali oraz w jaki sposób zamierzamy je wykorzystywać.

Pop-up

automatycznie otwierające się nowe okienko w przeglądarce internetowej w formie np. reklamy, krótkiego tekstu pomocowego etc. Treść pop-upa może być dowolna.

Power editor

narzędzie do tworzenia i zarządzania reklamami na Facebooku

Powracający użytkownicy ang. returning visitors

użytkownicy, którzy powrócili na daną witrynę w wybranym okresie czasu.

PPC

rodzaj reklamy internetowej, którego rozliczeni poleca na pobieraniu opłaty za każde kliknięcie np. w link, banner, film, obraz etc. Dzięki tej metodzie w łatwy sposób można zwiększyć ilość wejść na stronę i pozyskać nowych klientów.

Precle

krótkie teksty pełne słów kluczowych lub zawierające linki do danej witryny, których zadaniem jest wyższe pozycjonowanie naszej strony internetowej.

Product placement

inaczej lokowanie produktu. Jedno z narzędzi marketingowych, w który reklamuje produkt, usługi lub markę w sposób niebezpośredni. Taka forma promocji najczęściej odbywa się poprzez pokazywanie np. towarów lub ich znaków towarowych w filmach, książkach czy audycjach radiowych.

Real-Time Marketing

oznacza marketing czasu rzeczywistego. To działania podejmowane tu i teraz, które mają na celu kontakt z klientem w czasie rzeczywistym. Doskonałym przykładem marketingu czasu rzeczywistego jest np. finałowy mecz ligi futbolu amerykańskiego Super Bowl, który użytkownicy na bieżąco komentują w sieci.

Rebranding

zmiana percepcji marki, który najczęściej wiąże się ze zmianą nazwy lub logo oraz kampanią informacyjną w mediach. Przykładem może być np. zmiana sieci komórkowej Era w T-Mobile lub CPN w PKN Orlen.

Remarketing

to koncepcja, której wdrożenie jest możliwe w zasadzie wyłącznie przy pomocy internetu. Jego celem jest nakłonienie klientów do powrotu na stronę sklepu – zarówno tych, którzy porzucili koszyk bez płacenia, jak i tych, którzy przeglądali tylko asortyment. Więcej: Remarketing – co to takiego?

Return on investment (ROI)

stosunek zysków do kosztów poniesionych na reklamę. Jest to wskaźnik pomagający określić opłacalność danego kanału reklamy.

ROPO ang. research online purchase offline

Polega na wyszukiwaniu informacji o produkcie w sieci, a dokonywaniu zakupu offline, czyli w sklepie stacjonarnym.

RTB ang. Real-Time Bidding

Technika reklamy online, której celem jest określenie, za pomocą licytacji ceny za wyświetlanie reklam na stronach internetowych w czasie rzeczywistym

Strony responsywne (ang. Responsive Web Design, RWD)

to strona internetowa, która automatycznie dostosowuje swoją rozdzielczość do ekranów zarówno urządzeń desktopowych, jak i mobilnych (wszystkie projektowane strony dostosowywane są do potrzeb mobilnych użytkowników). Dzięki niej serwis, niezależnie od tego, czy przeglądany jest np. na komputerze stacjonarnym, laptopie, tablecie czy smartfonie, ma zawsze jeden i ten sam adres URL i jest czytelny dla wszystkich użytkowników. Zgodnie z ogromnym wzrostem popularności urządzeń mobilnych zaleca się, by każda nowo tworzona strona była wykonana w technologii RWD.

Selfie (ang. „self-portrait”)

oznacza zdjęcie robione samemu sobie z z trzymanego w ręku lub na kijku do selfie aparatu cyfrowego, kamery lub telefonu komórkowego. Umieszczane jest później na portalach społecznościowych takich jak Instagram, Twitter czy Facebook. Zdjęcie oznaczane jest często opisem z hasztagiem „#”.

SEM (Search Engine Marketing)

oznacza wszystkie działania związane z marketingiem internetowym w wyszukiwarkach (dotyczy to m.in. kampanii linków sponsorowanych, pozycjonowania i optymalizacji stron WWW). SEM ma na celu poprawienie dostępu użytkownika do serwisu i zwiększenia widoczności w wyszukiwarkach. Nie należy jednak mylić SEM z SEO, ponieważ SEM jest pojęciem szerszym, zawierającym w sobie zarówno pozycjonowanie pod kątem słów kluczowych, jak i płatne linki: PPC (Pay Per Click) lub CPC (Cost Per Click).

SEO (ang. Search Engine Optimalization)

zwane potocznie pozycjonowaniem, ma na celu poprawę pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania. Wysokie wyniki wyszukiwania zapewnia optymalizacja kodu strony, przejrzysta i przyjazna dla użytkownika konstrukcja witryny, a także merytoryczna treść, która powinna być wartościowa zarówno dla użytkownika, jak i wyszukiwarki (strona pozycjonowana jest bowiem na słowa i frazy kluczowe). Na polepszenie widoczności strony dla wyszukiwarek wpływ mają także linki, które prowadzą do interesującego nas serwisu (im więcej linków, tym lepszy serwis). W Polsce najpopularniejszą wyszukiwarką internetową jest wyszukiwarka Google.

SERP (ang. Search Engine Result Page)

to strona wyników wyszukiwania, a dokładnie strony internetowe, jakie wyświetlane są nam po wpisaniu słowa kluczowego w wyszukiwarce. Wyniki te dzielą się na naturalne (organiczne) i sponsorowane (znajdują się one powyżej i poniżej wyników naturalnych, oraz po prawej stronie).

Single Opt-in

Dodanie użytkownika do listy subskrybentów bez potwierdzenia przy użyciu linka aktywacyjnego.

Słowa kluczowe

pojedyncze słowa lub frazy, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarce, aby znaleźć interesujące go informacje, usługi bądź produkty. Słowa kluczowe pomocne w pozycjonowaniu stron WWW.

SMM

SMM to z angielskiego Social Media Marketing, czyli działania marketingowe realizowane wmediach społecznościowych. Ich najpopularniejszą formą jest tworzenie fanpage, wchodzenie w interakcje z fanami, czy chociażby reklama na Facebooku (i innych serwisach społecznościowych).

Social media

Social media – serwisy internetowe, który umożliwiają wymianę informacji i zbliżają ludzi. Do najważniejszych serwisów społecznościowych zaliczamy Twitter, Facebook, Flickr czy YouTube.

Spam

niechciane lub niepotrzebne treści najczęściej w formie maili, wpisów na forach, Facebooku lub pod artykułami (najczęściej w formie reklamy).

Squeeze page ang. squeeze – wycisnąć

Odmiana landing page’a (strony docelowej), która ma za zadanie przekonać użytkownika do wykonania akcji, np. pozostawienia adresu e-mail.

SWOT (ang. Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats)

jedna z najpopularniejszych technik analitycznych, oznaczająca segregowanie wiadomości na mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia. Analiza SWOT określa, co jest w stanie pomóc w realizacji celów firmy.

Ślepota banerowa

ignorowanie reklam banerowych przez internautów, związane z nasyceniem cyberprzestrzeni przekazami marketingowymi.

Tag

to znak lub słowo kluczowe, które powala na kategoryzację treści i ułatwia korzystanie z wyszukiwarki. Tagiem jest krótkie hasło lub wyrażenie. W mediach społecznościowych tagi umożliwiają grupowanie wiadomości – wpisanie określonych tagów pozwala wyszukać i zobaczyć zestaw informacji, które są do niego przypisane.

Target

słowo to oznacza grupę ludzi, do których ma dotrzeć wybrany przekaz reklamowy.

Troll

osoba, która np. na forach internetowych prowokuje innych użytkowników poprzez swoje agresywne lub obraźliwe komentarze. 

URL

skrót oznaczający ujednolicony format adresowania zasobów (dokumentów, danych lub usług), stosowany w Internecie i w sieciach lokalnych.

Każdy URL składa się z:

protokołu dostępu do serwera,
loginu i hasła uprawniającego do skorzystania z zasobu – (część opcjonalna),
adresu serwera – w postaci IP lub nazwy domenowej
portu usługi serwera – (część opcjonalna) jeśli nie podano portu, to jest wybierany standardowy przewidziany dla danego rodzaju usługi (na podstawie protokołu dostępu do serwera),
ścieżki dostępu do zasobu – w niektórych usługach (np. WWW) jeśli nie jest podana, to serwer automatycznie zwróci zawartość domyślnego dokumentu,
zapytania – (część opcjonalna),
fragment zasobu – (część opcjonalna) znacznik określający od którego miejsca dokument ma być prezentowany (nie wszystkie dokumenty posiadają takie znaczniki).

Usability

Użyteczność serwisów internetowych (ang. usability, web-usability) to projektowanie stron pod kątem możliwie najlepszej ich ergonomii. Serwisy skonstruowane zgodnie z zasadami użyteczności stawiają na intuicyjność i łatwość obsługi z punktu widzenia internautów, czyli ich użytkowników.

UX design

UX (ang. user experience) to termin określający doświadczenia użytkownika korzystającego z danego interfejsu – np. strony internetowej, aplikacji webowej lub mobilnej. Na UX składają się takie elementy jak nawigacja, intuicyjność, zasoby, estetyka, funkcjonalność. UX design to proces polegający na projektowaniu użyteczności wykorzystywany na etapie tworzenia lub optymalizacji sklepów, stron lub aplikacji. Ma na celu poprawę doznań użytkowników oraz ułatwienie im wykonanie operacji, do których dane narzędzie jest przeznaczone. Przykładem UX design może być proces optymalizacji widoku i ścieżki koszyka zakupowego w sklepie internetowym celem zmniejszenia liczby jego porzuceń.

Web 2.0

potoczne określenie serwisów internetowych, powstałych po 2001, w których działaniu podstawową rolę odgrywa treść generowana przez użytkowników danego serwisu.
Wbrew numeracji wersji oprogramowania, Web 2.0 nie jest to nowy World Wide Web ani Internet, ale jest on innym sposobem na wykorzystanie jego dotychczasowych zasobów. Uważa się, że serwisy Web 2.0 zmieniają paradygmat interakcji między właścicielami serwisu i jego użytkownikami, oddając tworzenie większości treści w ręce użytkowników.

Web usability

z ang. użyteczność strony internetowej. Ogólna satysfakcja, jaką użytkownik czerpie z kontaktu z witryną. Chodzi tu m.in o łatwość nawigacji, intuicyjność, estetykę oraz czas ładowania. 

White Hat SEO

to zbiorowe określenie dla praktyk SEO (pozycjonerskich), które rekomenduje Google. Jest to termin przeciwny wobec pozycjonowania Black Hat SEO.

Wiki

nazwa specyficznych stron internetowych (Web 2.0), które można nie tylko oglądać, ale też tworzyć, edytować i zmieniać bezpośrednio za pomocą przeglądarki internetowej. Nazwą tą określa się również oprogramowanie umożliwiające wspólną pracę wielu użytkowników przy tworzeniu zawartości takich stron.

XML

XML (ang. Extensible Markup Language, w wolnym tłumaczeniu Rozszerzalny Język Znaczników) – uniwersalny język znaczników przeznaczony do reprezentowania różnych danych w strukturalizowany sposób.

XML jest niezależny od platformy, co umożliwia łatwą wymianę dokumentów pomiędzy heterogenicznymi (różnymi) systemami i znacząco przyczyniło się do popularności tego języka w dobie Internetu. XML jest standardem rekomendowanym oraz specyfikowanym przez organizację W3C.

Zasiew produktowy

rozdanie próbek towarów (lub pełnoprawnych produktów) ludziom cieszącym się sporą estymą wśród społeczności (tzw. liderzy opinii) w celu rozpowszechniania informacji o wyrobach marki. Odmiana marketingu szeptanego.

Zasięg posta ang. post reach

Liczba osób, do których został dostarczony post na Facebooku. Zasięg dzieli się na płatny i organiczny

Skontaktuj się z nami

Nie jesteśmy w tej chwili dostępni ale możesz wysłać nam informacje. Odezwiemy się do Ciebie.