
Jest to działanie pomagające wyszukiwarkom np. Google.pl wyświetlać promowaną stronę www na jak najwyższej pozycji dla fraz związanych z treścią serwisu. Jest to specjalne działanie „przekonujące”, że dana treść jest bardziej wartościowa niż inna.
Co to jest pozycjonowanie?
Jest to działanie pomagające wyszukiwarkom np. Google.pl wyświetlać promowaną stronę www na jak najwyższej pozycji dla fraz związanych z treścią serwisu. Jest to specjalne działanie „przekonujące”, że dana treść jest bardziej wartościowa niż inna.
Google na podstawie bardzo skomplikowanych, nikomu nieujawnianych algorytmów stara się uczciwie promować najważniejsze treści. W efekcie na podstawie zapytania buduję listę top 10 wyników. Użytkownicy na ogół wybierają jeden z pięciu pierwszych.
Dlaczego warto pozycjonować?
Każde działanie dające firmie przewagę nad konkurencją ma ogromne znaczenie. W dobie Internetu pojawienie się możliwie jak najwyżej w wynikach wyszukiwarki stwarza okazję do umocnienia lub podniesienia swojej pozycji na rynku.
W obecnej chwili nie wystarczą już proste i podstawowe działania firm pozycjonujących. Jest coraz więcej serwisów, które chcą się znaleźć w pierwszej dziesiątce wyników w wyszukiwarce.
Niestety pierwsza „dziesiątka” ma i będzie miała tylko 10 miejsc, więc im więcej chętnych, tym trudnej się tam dostać.
Kiedy zacząć myśleć o pozycjonowaniu?
Aby wykorzystać pełen potencjał serwisu WWW o pozycjonowaniu należy zacząć myśleć już na etapie konstruowania serwisu i wypełniania go treścią.
Wybierając złą technologię (np. Flash) skazujemy się na wysokie koszty marketingowe oraz ograniczone możliwości pozycjonowania. Portale źle zbudowane na rozbudowanych rozwiązaniach informatycznych często są zupełnie nieprzyjazne wyszukiwarkom. Mają złe adresy i budowę strony. Na to trzeba zwrócić uwagę od samego początku.
Na czym polega pozycjonowanie?
W ramach pozycjonowania możliwe są dwa główne sposoby działania – optymalizacja serwisu oraz działania zewnętrzne. Optymalizacja serwisu polega na takim zaprojektowaniu strony WWW, aby użytkownik znalazł w nim treść, której poszukuje oraz na takim jej przedstawieniu, aby była łatwo dostępna dla oprogramowania wyszukiwarek.
Działania zewnętrzne polegają na pozyskiwaniu linków do pozycjonowanych treści. Im więcej odwołań z dobrych miejsc związanych merytorycznie z serwisem, tym lepiej.
Na czym polega bezpieczne i etyczne pozycjonowanie?
Możliwości podniesienia swojej pozycji w wyszukiwarce jest wiele, jednak nie wszystkie są etyczne. Te, które są uznawane za nieetyczne, opierają się na wynajdywaniu luk w stale zmieniających się algorytmach Googla. W dużych firmach ryzyko związane z konsekwencjami stosowania nieetycznych metod pozycjonowania jest spore i może kosztować dziesiątki tysięcy złotych.
Takie nieetyczne działania mogą wiązać się z usunięciem serwisu z Google. W efekcie prowadzi to do utraty np. 40-70% odwiedzin, bo taki przeciętnie ruch z wyszukiwarek mają pozycjonowane i widoczne w Google serwisy WWW. To może przełożyć się na podobny spadek sprzedaży.
Czy istnieje możliwość wykupienia sobie pozycji w Google?
Legenda! Google proponuje jedynie zakup reklamy sponsorowanej, która, choć wyróżniona w wynikach, jest znacznie rzadziej klikana.
Czy pozycja wyszukiwania zależy od liczby wchodzących na stronę osób?
Mit! Jest wręcz odwrotnie. Serwis, który jest wysoko pozycjonowany, ma więcej wejść na swoją stronę. Im więcej dobrej treści jest na stronie, tym częściej jest ona wyszukiwana.
Jak wybieramy frazy?
W PLUM wybieramy frazy ważne dla klienta. Muszą to być frazy często wpisywane w Google przez użytkowników i często występujące w Internecie. Jednym z wygodnych narzędzi do selekcji fraz jest Google Keyword Tool. https://adwords.google.pl/select/KeywordToolExternal. Często również wybierane są frazy ważne marketingowo związane z marką, które są istotne ze względu na prestiż firmy.
Jak ocenić jakość pozycjonowania serwisu?
Wybierane i wyceniane są frazy. Płacimy na ogół w zależności od pozycji zajmowanych w danym miesiącu. Cena za poszczególne frazy jest różna i zależy od zajmowanej pozycji oraz popularności fraz. Mamy do tego specjalny algorytm. Nie pobieramy pieniędzy za pozycje dalsze niż dziesiąta, ponieważ mają one znikome znaczenia w generowaniu ruchu na stronie.
U niektórych klientów stosujemy inną metodę wyceny rozliczaną ryczałtem.
Na co uważać przy wycenach firm pozycjonerskich?
Część firm stosuje następujące triki:
- proponuje w przeciętnej cenie łatwe do wypozycjonowania, ale zupełnie niepopularne frazy (użytkownicy nie wpisują ich do wyszukiwarki),
- ceny trudnych fraz są ustalane na nierealnie niskim poziomie.
W efekcie skupiają się one nad pracą w oparciu o frazy łatwe i bezużyteczne, a frazy trudne są niemal niepozycjonowane. Takie firmy zadawalają się zyskiem z łatwych fraz, które nie dają ruchu na serwisach www. Ta metoda zachęca klientów do decydowania się na wybranie takiej firmy, ponieważ teoretycznie mniej płacą za pozycjonowanie.
Jednak taki wybór nie prowadzi do zwiększenia ruchu na stronie, więc cel nie zostaje osiągnięty i płacimy za zupełnie nieużyteczne działanie.
Innym nieuczciwym sposobem jest pobieranie opłaty za pozycje dalsze niż dziesiąta, gdyż ma to znikome znaczenie dla ruchu.
Są też firmy, które nieuczciwie działają, nie tylko wyceniając, ale również w trakcie pozycjonowania działają na granicy ryzyka, które może spowodować wyrzucenie serwisu z indeksu Google.
Czy tylko frazy się liczą?
Ważne by spojrzeć, jaki udział w ruchu na stronie mają odwiedziny z wyszukiwarek. Na ruch na stronie może się składać np. ruch z newslettera, pozycjonowania, reklamy na Facebooku itp. Pytanie: jaki procent wszystkich wejść pochodzi z pozycjonowania?
Ten procent zależy od typu serwisu, ale nie powinien być niższy niż 40% w serwisach portalowych, gdzie marka jest często wpisywana w przeglądarkę przez wielu użytkowników i 60% w serwisach firmowych. Ważne jest też, by w przypadku dłuższego czasu ten udział stopniowo rósł.
Uwaga – jeśli część ruchu po prostu kupujemy (np. dzięki reklamie lub z serwisu partnerskiego, np. portalu głównego) należy ten ruch odliczyć w całkowitych rachunkach.
Przykład:
PLUM pozycjonuje stronę Carrefour.pl od 5 lat. W tym czasie udział ruchu z Google zmienił się z 55% do 78% (po odliczeniu ruchu z newslettera). Jak to się stało? W tym czasie ruch z Google wzrósł niemal 9-krotnie, gdy ruch z innych źródeł poza newsleterem wzrósł mniej niż dwukrotnie. Nie uwzględniamy ruchu z newslettera, bo w 2007 był on znikomy, a teraz stanowi znaczny wkład ruchu. Więcej: http://plum.com.pl/portfolio-
Co to jest długi ogon?
Każdą rzecz można opisać tysiącami słów i milionami ich kombinacji, więc ruch z wyszukiwarek może pochodzić z wielu pojedynczych fraz – właśnie ten ruch nazywamy długim ogonem.
Jeśli patrzymy tylko na frazy pozycjonowane, możemy stracić ogólny obraz efektów działania. Poszczególne pozycjonowane i opłacane frazy są ważne, ponieważ mierzą ogólne efekty. Istotne jest, by rosła liczba użytkowników, którzy przychodzą z wyszukiwarek, pochodziła z różnych „mieszanek” słów.
Przykład:
Dla Carrefour Polska udało się w od 2006 zwiększyć udział fraz niezawierających słowa „Carrefour” zwiększyć z 9% do 18%. Dzięki temu na stronę firmy weszli internauci niezainteresowani bezpośrednio zakupami w Carrefour, ale jedynie np. przepisami kulinarnymi „spaghetti przepis” (pozycja 3 w 2011/10/10). We wrześniu 2011 roku ponad 2500 wejść związanych jest z przepisem na spaghetti z wykorzystaniem ponad 50 różnych fraz w tym takich przykładowych:
Przykład długiego ogona: wiele pojedynczych fraz generuje w sumie duży ruch.
Dołącz do grona naszych klientów! Ty też możesz być pierwszy w Google! Wypełnij formularz kontaktowy lub napisz do nas na adres: plum@plum.com.pl.