Rzeczywistość rozszerzona (z ang. Augmented Reality – AR) to połączenie świata rzeczywistego z generowanym przez komputer światem wirtualnym.
- łączy w sobie świat realny i wirtualny,
- jest interaktywny w czasie rzeczywistym,
- umożliwia ruch w trzech wymiarach.
Augmented Reality w PLUM
Od kilku miesięcy organizujemy wewnętrzne seminaria w PLUM poświęcone Augmented Reality. Każdy z nas przygotował krótką prezentację, przedstawił na forum swoje przygody z AR i zaproponował ciekawe zastosowania tej technologii. Na koniec zebraliśmy wszystkie pomysły i postanowiliśmy się z Wami podzielić.
Działanie Okularów Google (Google Glass):
Popularność Augmented Reality
Nie zdawaliśmy sobie sprawy z możliwości, jakie daje rozszerzona rzeczywistość i jakie są możliwości jej wykorzystywana w różnych obszarach nauki i biznesu. AR w pracy wykorzystują m.in. naukowcy, piloci czy marketerzy. Powstają rozwiązania wykorzystujące AR w edukacji, działaniach promocyjnych czy kulturalnych. Dzięki zastosowaniu AR możemy obrazować dane medyczne, dając lekarzom dostęp do struktury i czynności narządów wewnętrznych badanego pacjęta. W lotnictwie dzięki AR instrumenty pokładowe pokazują pilotom ważne dane na temat budowy terenu. W edukacji uczniom i studentom prezentowane są dane o obiektach, nad którymi pracują. Muzea łączą wirtualną rzeczywistość z eksponatami, prezentując ich kontekst historyczny lub np. miejsce odkrycia artefaktu. Ogromną popularność AR zyskuje w działaniach marketingowych jako wsparcie kampanii promocyjnych. Wykorzystywana jest również w aplikacjach mobilnych i na stronach internetowych.
Przyszłość rozszerzonej rzeczywistości:
Augmented Reality w promocji
Na jednym ze spotkań w PLUM skupiliśmy się na zagadnieniu najlepszego wykorzystania technologii w działaniach promocyjnych. Po burzy mózgów doszliśmy do wniosku, że AR najlepiej sprawdza się, gdy przekazuje odbiorcy, bez nadmiernego angażowania jego uwagi, ważne i praktyczne informację na temat produktu czy usługi, dostarcza prostej ale wysokiej jakości rozrywki czy nawet pomaga w codziennym życiu.
Tworząc aplikację AR musimy pamiętać o kilku ważnych czynnikach:
- Potencjalnym użytkowniku, którego musimy poznać i zbadać: kim jest, jakie ma potrzeby, ile czasu potrzebuje na interakcję, czy poszukuje rozrywki, czy może czego innego.
- Lokalizacji, czyli miejscu, w którym użytkownik będzie z niej korzystał. Czy będzie to jego dom, ulica czy inna przestrzeń zamknięta, jak np. stadion czy supermarket.
- Technologii – z jakiego urządzenia skorzysta nasz użytkownik? Czy będzie to smartphone, ekran multimedialny, czy specjalne okulary wykorzystujące technologię rozszerzonej rzeczywistość (np. Google Glass).
Przykład działania markera:
Doszliśmy do wniosku, że coraz wydajniejsze urządzenia i udoskonalane oprogramowanie daja nam coraz więcej możliwości uatrakcyjnienia scenariusza. Sporządziliśmy listę najpopularniejszych funkcjonalności wykorzystywanych w rozszerzonej rzeczywistości i spisaliśmy ją dla was:
- Geolokalizacja – aplikacja wykorzystująca współrzędne geograficzne. Może w określonej rzeczywistości umieścić obiekt trójwymiarowy, tekst, link lub zdjęcie.
- Rozpoznawanie grafiki – dzięki takiemu rozwiązaniu możemy rozpoznać konkretne logo, ulotkę, okładkę czy specjalny marker, który posłuży do rozszerzenia rzeczywistość.
- Rozpoznawanie ludzkiej twarzy – urządzenie rozpozna kształt twarzy i doda do niej element rzeczywistość rozszerzonej. Możemy dodać ślady pobicia, zmarszczki, zmienić kolor oczu lub fryzurę.
Aplikacja firmy RayBan
Po spotkaniach z rzeczywistością rozszerzoną, kilku godzinach testów i zabaw z markerami, smartfonami i tabletami oraz spostrzeżeniach z życia, w którym coraz częściej pojawia się AR, wspierając nasz nasze codzienne zadania, wiemy już, że nie jest to jeszcze narzędzie doskonałe, ale z czasem stanie się wygodniejsze i precyzyjniejsze, a wtedy zagości w naszym życiu na stałe. Już dzisiaj wykorzystywane jest podczas wydarzeń kulturalnych, sportowych czy naukowych. Dostarcza rozrywki i wspiera edukację. Dzięki rozwojowi technologii zastosowanie staje się coraz prostsze i powszechniejsze, a ograniczenia sprzętowe coraz mniejsze. Prezentowanie trójwymiarowych obiektów z wykorzystaniem markerów czy wirtualne przymierzanie okularów RayBan jest już technologicznym faktem.